Saturday, February 4, 2012

Aktiviti terkini sepanjang minggu

Sekolah semakin sibuk. Banyak taklimat-taklimat dan kursus dalaman telah diadakan. Kegiatan gerko juga giat dijalankan selain latihan serta persediaan-persediaan untuk menyertai acara sukan dan perarakan Maulidur Rasul peringkat daerah kecil Tungku isnin ini. 

Mesyuarat Panitia Bahasa Inggeris kali pertama telah diadakan pada 20hb Januari lalu bertempat di pusat sumber sekolah. Mesyuarat yang dihadiri oleh semua staf yang mengajar bahasa inggeris itu dipengerusikan oleh Ketua Panitia Bahasa Inggeris SK. Tungku, Pn Rosita Sameh. Mesyuarat turut dihadiri Penolong Kanan Kurikulum, En. Idros A. Kampak dan Guru Besar , En. Ahmad Sallehan. Mesyuarat membincangkan tentang takwim Panitia Bahasa Inggeris untuk tahun 2012, aktiviti-aktiviti pada English Week, penyelarasan format rph dikalangan guru-guru bahasa inggeris SK. Tungku, analisa keputusan bahasa inggeris upsr dan hal-hal lain yang berkaitan.




Bagi memantapkan kepimpinan serta kelancaran proses mengurus hal ehwal murid, Kursus Kepimpinan Pengawas, Ketua Kelas dan Penolong anjuran Unit Disiplin Sekolah telah diadakan pada 31hb Januari lalu bertempat di Pusat sumber sekolah. Murid-murid yang terpilih ini telah didedahkan dengan ceramah, motivasi dan bidang tugas setiap peserta  daripada Penolong Kanan HEM, Pn. Hjh. Umai Kalsum, Guru Kaunseling Sekolah, En. Abd. Hakim serta penceramah dari Unit Disiplin sendiri iaitu En. Mohd. Azman dan Ustaz Awang Rozey. Kursus dalaman ini berlangsung selama dua hari. Majlis penutupan dirasmikan oleh Guru Besar SK. Tungku, En. Ahmad Sallehan.











Pada keesokan harinya iaitu pada 1 hb Febuari, taklimat Maulidur Rasul peringkat sekolah telah diadakan. Taklimat membincangkan tentang persediaan sekolah dari segi pakaian murid-murid yang menyertai perarakan, sepanduk, kumpulan kompang, perhiasan bunga telur dan hal-hal yang berkaitan. Aktiviti –aktiviti Sambutan Maulidur Rasul dan MTQ peringkat sekolah juga turut dibincangkan  bagi memantapkan perjalanan program tersebut. Guru besar juga telah menyampaikan amanat dari Pengarah Pelajaran Daerah Lahad Datu yang antara lain berkisar tentang pencapaian serta perancangan ke arah kecemerlang dalam UPSR.











Pada 2 hb Febuari pula taklimat Sukan tara telah diadakan. Taklimat ini diadakan bagi membincangkan  persediaan setiap rumah sukan bagi menghadapi sukan tara peringkat sekolah yang diadakan pada minggu depan. Borang-borang penyertaan telah diedarkan kepada setiap rumah sukan dan perbincangan tentang persiapan gelanggang kejohanan juga menjadi antara topik menarik pada taklimat tersebut. Taklimat dipengerusikan oleh En. Jabridin dan dihadiri oleh semua staf SK. Tungku. Selain daripada persiapan untuk sukan tara minggu hadapan, ianya juga dibuat sebagai medan untuk memilih atlit-atlit bagi mewakili sekolah ke Kejohanan MSSDLD yang akan diadakan tidak lama lagi.




Perjumpaan antara rumah sukan pula diadakan pada keesokan harinya sebagai kesinambungan daripada taklimat sukan tara yang diadakan pada 2 hb Febuari. Perjumpaan ahli-ahli rumah sukan dibuat bagi memilih atlit yang bakal mewakili rumah sukan bagi sukan tara yang diadakan minggu hadapan. Pemilihan ahli jawatankuasa dikalangan murid-murid juga telah diadakan selain taklimat-taklimat terkini kepada para ahli rumah sukan yang hadir. Setiap rumah sukan mengadakan perjumpaan selepas waktu rehat di tempat-tempat yang disediakan.





No comments:

Post a Comment