Wednesday, February 8, 2012

Maulidur Rasul Peringkat Daerah Kecil Tungku 2012

Pada 6hb Febuari lalu, perarakan sempena Maulidur Rasul peringkat daerah kecil Tungku telah diadakan bertempat di Perkarangan Urusetia Daerah Kecil Tungku. Para peserta perarakan telah pun berkumpul seawal jam 6 lebih di perkarangan Klinik Kesihatan Tungku. Sambutan tahun ini amat baik dan mendapat penyertaan beberapa kumpulan perarakan dari sekitar kawasan Tungku dan Felda.





Perarakan bermula sekitar jam 8 lebih dan berhimpun di Perkarangan Urusetia Daerah Kecil Tungku sehingga jam 11 lebih.  Pengadilan bagi pertandingan sepanduk telah dijalankan terlebih dahulu sebelum perarakan yang mana sebanyak 4 orang juri mengadili setiap kumpulan perarakan.








Paluan kompang antara para peserta kumpulan perarakan disertai dengan bacaan salawat di sepanjang perjalanan menghidupkan suasana sambutan tahun ini. Sambutan dihidupkan lagi dengan ceramah agama oleh Pegawai Zakat Negeri Sabah dan ucapan daripada Yang Berhormat Datuk Hj. Mohd. Suhaili Hj. Said, ADUN N. 49 Tungku. Sambutan mencapai acara kemuncaknya apabila pengumuman pemenang bagi peserta kumpulan perarakan terbaik tahun ini dibuat pada bahagian akhir acara sambutan. Acara dimulakan dengan penyampaian anugerah tokoh sambutan Maulidur Rasul bagi tahun 2012 yang dianugerahkan kepada Ustaz Hj. Ahmad Bukhari bin Budin. Lebih membanggakan lagi beliau merupakan bekas kakitangan SK. Tungku yang telah berkhidmat selama 30 tahun bermula tahun 1970an. Beliau bersara pada tahun 2004.





















Kumpulan perarakan dari SK. Tungku telah mendapat tempat ke-2 dalam kategori sekolah-sekolah yang disertai oleh SK. Sri Pantai dan SK. Anjung Teduh. Tempat pertama disandang oleh SK. Sri Pantai manakala tempat ke-3 dimenangi oleh SK. Anjung Teduh. Antara pemenang-pemenang kategori lain ialah Kg. Cenderawasih  dan Sahabat 2 selaku johan penyertaan bagi tahun 2012. Kumpulan perarakan Sk. Tungku telah berjaya menaikkan kedudukan dari tangga ke-3 tahun lalu ke tangga ke-2 tahun ini. Tahniah kami ucapkan.











No comments:

Post a Comment