Tuesday, November 1, 2011

Aktiviti bulan Ogos - Oktober

Aktiviti menulis blog telah ditunda beberapa kali beberapa bulan ini. Mungkin kerana talian yang tidak menentu stabilnya dan adakalanya sibuk dengan urusan harian. Meskipun begitu, catatan penting di sepanjang bulan Ogos hingga Oktober tetap juga dicatat untuk rujukan pada masa hadapan. Berikut adalah aktiviti-aktiviti yang berlaku pada bulan-bulan tersebut yang sempat di catit untuk pengetahuan bersama.

Semasa umat islam sedang mengerjakan puasa selama sebulan bagi melaksanakan hukum islam yang ke-3, sesi pengajaran dan pembelajaran tetap dijalankan seperti biasa. Aktiviti yang dijalankan pada bulan Ogos ini juga sesuai dengan bulan yang mulia ini seperti mengadakan jamuan berbuka puasa dengan kakitangan SK. Tungku bersama anak-anak yatim yang belajar di sekolah ini. Jamuan diadakan di bilik tahun 6 diikuti oleh sembahyang  tarawih yang diadakan di bangunan Prasekolah 2.




Selepas sahaja peperiksaan UPSR berlalu, beberapa aktiviti telah diatur terutamanya bagi murid-murid tahun 6 bagi mengelak daripada murid-murid berkeliaran dan membuang masa di sekolah. Selain daripada pemantapan Protim yang dijalankan, aktiviti membina masjid secara berkumpulan juga diadakan bagi menarik minat murid yang sekali gus mencungkil bakat dan kreativiti murid mencipta model masjid ciptaan mereka hasil perbincangan mereka dalam kumpulan.  Pertandingan di bawah anjuran Panitia Agama Islam ini diadili oleh Ustaz Jama’us, Cikgu Jabridin dan Ustazah Pn. Noorhayati. Aktiviti sebegini sebenarnya telah pun diatur oleh bahagian kaunseling sekolah untuk memastikan masa murid sentiasa terisi dengan aktiviti berfaedah sebelum mereka menghabiskan masa persekolahan mereka di sekolah ini.









Perjalanan sekolah semakin sampai ke penghujung. Guru-guru semakin sibuk mengatur, mengurus kelas serta menyiapkan apa-apa dokumen berkaitan sebelum cuti panjang. Jadi, banyak lagi program yang bakal menyusul dan akan lampirkan di blog ini untuk tatapan bersama.


No comments:

Post a Comment