Saturday, September 7, 2013

Jamuan Raya antara kelas

Sambutan Aidilfitri peringkat sekolah telah sampai ke kemuncaknya apabila semua kelas mengadakan jamuan pada hari ini bertepatan dengan Program Sambutan Jamuan Raya yang telah dirancang bersama-sama dengan sambutan bulan kemerdekaan. Kesemua kelas mengadakan jamuan pada hari ini dibimbing oleh guru kelas masing-masing. Program bermula jam 10 pagi. Murid-murid tahun 6 juga tidak terkecuali daripada terlibat dalam program ini. Meskipun tarikh peperiksaan UPSR sudah semakin hampir, namun mereka turut mengadakan rumah terbuka di kelas mereka. Ini merupakan sebagai satu cara meredakan tekanan yang mereka hadapi selain dapat menceriakan mereka sebelum menghadapi suasana peperiksaan yang genting minggu hadapan.











Suasana program sangat meriah apabila guru-guru melawat kelas-kelas. Kemeriahan dihangatkan lagi dengan adab berbalas kunjungan antara murid-murid ke kelas-kelas. Guru Besar, Penolong-Penolong Kanan, guru-guru dan staf turut memeriahkan suasana dengan menghadiri jemputan murid-murid ke kelas mereka. Program yang diadakan buat julung kalinya ini mendapat sambutan yang hangat daripada murid-murid dan guru-guru apatah lagi dengan pakaian baju melayu dan baju kurung yang dipakai oleh murid-murid menceriakan lagi suasana yang sekaligus mencapai matlamat program iaitu menghidupkan suasana raya di hari tersebut. 






Program ini nyata berjaya mencapai objektifnya selain secara tidak langsung menerapkan nilai-nilai kunjung mengunjungi dan saling hormat menghormati dikalangan murid-murid. Majlis seperti ini patut diteruskan kerana selain menjamu selera ianya juga dapat merapatkan tali silaturrahim antara rakan-rakan sekerja dan anak-anak murid yang dikasihi. 

No comments:

Post a Comment