Tuesday, October 30, 2012

Kempen Jam Bumi (Earth Hour) dan Fire Drill SK. Tungku

Kempen Jam Bumi (Earth Hour ) telah diadakan pada selasa lalu 23 Oktober 2012 dengan jayanya. Sambutan murid-murid terhadap program ini amat memberangsangkan apabila setiap pelajar menjalankan peranan mereka dengan menanam tumbuhan (tahap 2) dan membersihkan kawasan sekolah (tahap 1). Program bermula selepas rehat dengan setiap kelas diiringi oleh guru yang mengajar mata pelajaran di kelas tersebut.













Murid-murid telah diberi taklimat sehari sebelum aktiviti bermula yang mana guru menerangkan apakah tujuan aktiviti tersebut sambil menerapkaan nilai cintakan alam sekitar secara tidak langsung kepada murid-murid. Tanaman yang di bawa oleh murid-murid ditanam dihadapan kelas dan di tepi laluan jalan kaki. Murid-murid tahap satu pula diiringi oleh guru mata pelajaran masing-masing membawa mereka membersihkan kawasan sekolah sebagai sebahagian daripada penerapan nilai murni menjaga kebersihan alam sekitar. Ketika murid-murid dan guru-guru sibuk menjalankan aktiviti tersebut, siren kecemasan tiba-tiba dibunyikan menyebabkan timbul suasana panik dikalangan murid-murid.














Siren kecemasan tersebut merupakan latihan 'Fire Drill' kedua yang diadakan dalam keadaan yang tidak dirancang selepas latihan pertama diadakan awal pagi tadi. Ustaz Jam'aus yang bertindak membunyikan siren tanpa pengetahuan murid-murid dan beberapa guru lain berjaya mengamatkan suasana apabila murid-murid berlari ke tempat perlindungan yang dirancang. Penyelaras program En. Mazlan Mansyur kemudian memberi taklimat kali kedua kepada murid-murid dengan menegaskan betapa pentingnya sikap berwaspada sentiasa diamalkan serta mengikut garis panduan yang telah ditetapkan. Setelah latihan kecemasan selesai, siren kedua dibunyikan menandakan semua murid boleh kembali ke kelas masing-masing. Dua aktiviti besar berjaya dilaksanakan pada hari tersebut. Diharap dengan berakhirnya program tersebut, murid dapat meningkatkan kesedaran betapa pentingnya mengekalkan suhu dunia dan pentingnya keselamatan semasa berada di kawasan sekolah.

No comments:

Post a Comment